onsdag 7 januari 2009

Jahapp...

då har jag sån där låång frånvaro igen...inte bra...då blir det korvstoppning...jag vet inte i vilken ände jag ska börja skriva å då blir det ingenting...

Men julen va bra. Magsjukan besegrade oss medans vi va på julbord å farmor va här å va barnvakt...Vaknade efter drygt tre timmars sömn av att storasyster gallskrek två våningar längre upp å kasta mig dit. Hon hade kräkits ner vår säng å sin egen under natten. Man kan säga att farmor hade fullt sjå ;)

Under eftermiddagen blev jag hastigt illamående å sen va det jag som satt på toa med hinken i knäet. Jorå. Nice. Hm nästa gång ska jag tejpa ena eller andra hål(l)et ;)
Sen va det lugnt under dagen å så kom storasyster med lite nya sängkräkor under natten. Min käre sambo försökte såklart skylla mitt kräkande på julbordet...eller snapsen å drinken å shotsen å ölen å glassdrinkarna å tequila rosen å longdrinken å cidern å ... Pyttsan! Jaja jag förstår hur det verkar, men jag har aaaldrig kräkits dagen efter på alkohol å (däremot på kvällen under intaget) jag mådde finfint på morgonen som vanligt eftersom jag aldrig är bakis. Men jag hade minsann ont i hela kroppen i tre dagar efter de där kräkorna... Jaja nog med äckel...

Julen firades här å det va paket i massor, tomten kom, å far å morföräldrar å farbror å morbror å "moster" å min moster åxå!! Storasysters klappöppning sträckte sig i två dagar eller om det va tre! Åsså började vi förståss dagen med tårta å 1-års kalas!! Lillebror behagade vakna klockan 03 på juldagen (lagom när alla andra gick å la sig) å lyckades somna om redan klockan 08, man tackar ;) Så jag sussade snällt mellan 08 å 10.

Annandagsbandy var det ju förståss som gällde för sambon. Jag lyckades leasa bort storasyster under dagen. Beklagade mig för mor min efter att lillebror skrikit en timme på morgonen så "sossar" (morfar) va hit å hämtade henne. Tack å lov säger jag bara för gissa vem som skrek hela kvällen...helt hysterisk. särskilt mellan 22-23. Jag hann varken kissa eller äta å va blev halvt hysterisk när högt älskade sambon kom hem och gick å .....LA SIG... Tack du tack du....

Efter två alvedon fick lillebror ett rus å lekte i storasysters rum till efter klockan 01 medans jag satt å sov på golvet brevid. Bra mamma va?! Vi somnade väl vid 02,30 å sov hela sex timmar i sträck halvsittandes i soffan. Jag å lillebror alltså. Sambon sov ju skönt i sängen utan ryggskador efter att ha burit på en ettåring typ tolv timmar i sträck...

När morgonen kom va han faktiskt ganska glad å pigg. Så gav inge alvedon men vid lunchtid upptäckte jag att man inte fick peta i öronen på han, han drog bort huvudet, vilket han i vanliga fall gillar. Så ringde sjukvårdsupplysningen. Jorå tid fick vi, 21,15! Najs. Men inte förrän jag dividerat att han haft dubbelsidig öroninflammation i augusti.
Sjysst att syrran va kvar hos mormor å morfar, hon fick stanna en natt till! I LOVE YOU!!! Efter nån timme ringde de från jourcentralen å sa att vi fick komma tidigare, 18,30. Jorå, tog två sekunder att konstatera dubbelsidig öi. Å han hade hela 37,9 i feber. Tji fick ni som hävdat att man måste ha feber vid ÖI (gjorde de på vc här när storasyster hade ÖI utan feber!)

Man tackar. Fyra dagars tvångsmedicinering...kort va? Jo för vi fick ju hela 20 ml Kåvepenin med hos hem å kuren va på, just det, 20 ml!! Har ni sett nån som får i sitt barn varenda droppe medicin? Första två gångerna slutade i kräkor å sen va den kuren kvaddad... Genialiskt. Ringde vc på tisdagen eftersom de två sista dagarna var nyårsafton å nyårsdagen å jag insåg att det inte skulle räcka. Men de sa att han får helt enkelt äta upp det som finns å tar det slut så tar det. Men man är ju vääääldigt sugen å kanske dra på sig en omgång penicillin till pga att den första inte räckte...NÄÄÄ...

Jaja, det va jul"lovet" i stora drag. Jag som tänkte vi skulle hinna med å träffa lite folk nu när sambon va långledig men det va sjukt hela tiden å va inte vi de så va alla andra sjuka istället *suck*

Men idag började jobb å dagis igen!! Hurra!!! Äntligen fick man röja liiite hemma i lugn å ro å dessutom sova middag!! Ja en halvtimme iaf ;) Nu ska jag skynda mig å sova eftersom lillebror inte behagat sova om nätterna på tre veckor....Jag är zombie...hua....

Inga kommentarer: